Top Kapma ve Markaj Rehberi
Markaj kısa tabiri ile rakip oyuncunun istediği şeyi yapmasına engel olmak demektir. Bu özellik bilindiği üzere özellikle başta defans (savunma) oyuncuları ve diğer defans rollü oyuncular için çok önemlidir.
Markaj yeteneği rakibe yakın durup onun pas almasını engellemektir. Pas aldıysa da, pas atmasına ya da şut çekmesine engel olmakta yine markaj becerisi sayesinde mümkün olmaktadır. Bu nedenle markaj ve top kapma birbirinden ayrı düşünülemez. Özellikle defans oyuncularında aranacak başlıca iki özellik MARKAJ ve TOP KAPMA becerileridir. İki tip marke etme şekli vardır;
Markaj yeteneği rakibe yakın durup onun pas almasını engellemektir. Pas aldıysa da, pas atmasına ya da şut çekmesine engel olmakta yine markaj becerisi sayesinde mümkün olmaktadır. Bu nedenle markaj ve top kapma birbirinden ayrı düşünülemez. Özellikle defans oyuncularında aranacak başlıca iki özellik MARKAJ ve TOP KAPMA becerileridir. İki tip marke etme şekli vardır;
- Mevki Markajı (Bulunduğu mevkinin bölgesini markaj eder)
- Adam adama markaj (bölgesini terkedebilir)
Mevki Markajı - Kendi Alanını Marke Etme
Oyuncu mevkisinden ayrılmaz ve bulunduğu bölgeyi marke eder. Oyuncunun bulunduğu mevkide hangi rakip oyuncunun olduğunun bir önemi yoktur. Bölgesinde olan oyunculara yakın oynayıp top çalmaya çalışır. Oyuncu bulunduğu alanı savunabilmesi için Top Kapma ve Markaj özelliklerinin yanında "POZİSYON ALMA" "ÖNSEZİ" "KARAR ALMA" ve "KONSANTRASYON" özellikleri de gereklidir. (Önsezi, karar alma, ve konsantrasyon olmazsa olmaz değildir.)- Avantajları : Bölgesinden ayrılmaz. Bölgesini terk eden defans oyuncusu rakip takıma gol yollarında (bölgesini terkettiği için) boşluklar verir. Bir defans oyuncusu bölgesini adam adama markaj verilirse terk eder.
- Dezavantajları : Oyuncu bölgesinden ayrılmayacağı için rakibin forvetleri alan değiştirebilir. Örneğin rakip forvet uzaktan şut ile gol bulabilir. Ceza alanını geriye doğru terkedip diğer takım arkadaşlarına ara paslar atabilir.
Adam Markajı
Oyuncu marke etmesi istenen oyuncuya adeta yapışır. Rakip oyuncu nereye giderse peşinden gider. Mevkisini terk etme serbestliği tanınır. Mevkisini terk edeceğinden ötürü "Pozisyon Alma" özelliği önemlidir yine ama Mevki markajı oyuncusu gibi olmazsa olmaz özellik olmayacaktır. Oyuncu mevkisini terk edeceği için "CESARET" "AGRESİFLİK" "KARAR ALMA" ve "KARARLILIK". Kısaca oyuncu biraz hırçın ve deli fişek olmalıdır.- Avantajları : Bölgesinden ayrılır ve rakip takımın en iyi oyuncusunu nerede olursa olsun marke eder ve rakip takımın gol atma ümidini kırar. ("Sahadan sildi" tabiri o maçta adamını sahanın her yerinde başarıyla marke etmiş oyuncular için kullanılır.)
- Dezavantajları : Oyuncu bölgesini terk eder ve terk ettiği bölgedeki boşluğu rakip takım kullanırsa kalemizde gol görürüz.
Football Manager Adam ve Alan Markajı Komutları Nasıl Verilir?
Oyuncu özel talimatlarından rakip oyuncularına adam adama markaj görevi verilebilir. Taktikler → Oyuncu → Düzenleme |
- Oyuncunun görevi: Savunma - Sigorta ve Kesici görevi. Savunma ve Sigorta alan markajı için Kesici ise Adam Markajı için idealdir. Ama nihayetinde 3 görevle de alan ve adam markajı yapılabilir. Aşağıda açıkladık.
- Oyuncu özel talimatlarından oyuncuya belirli bir adamı verirseniz, oyuncu görevi ne olursa olsun adam markajına geçer.
- Rakip talimatları: Rakip oyuncuya "oyuncu özel talimatlarından" adam adama markaj vermişseniz "Sıkı markaj" "her zaman" yapılabilir. Yada yardımcıya bırakabilir yada atlayabilirsiniz. Oyuncuya adam adama vermişseniz yada vermemişseniz rakip talimatlarında size yoğunluğunu soruyor. Genelde yardımcıya bırakmam saçma sapan seçimler yapabiliyor.
"KESİCİ" görevi vermeyin. "Kesici" görevine uygun olan oyuncu cesur, agresif ve kararlı olduğundan ötürü mevkisini terk etmeye çok meyillidir. Ama oyuncunuz tam bir "kesici" ise yinede alan markajı yapması için oyuncu özel talimatlarından "mevkinden ayrılma" talimatı vermeniz yararınıza olacaktır.
görevlerini yerine getirebilecek bir oyuncu olmalıdır. Adam Markajı yapacak savunmacı "Kesici" görevi uygundur. Ama şart değildir "Savunma" ve "Sigorta" görevindeki oyuncuda pekala adama adama markaj görevi verilebilir. Tek problem "Savunma" ve "Sigorta" görevinde varsayılan olarak "Mevkinden Ayrılma" komutu ile geliyor. Halbuki adam adama markajda gerektiğinde mevkisinden ayrılmalıdır. KESİCİ görevi olan oyucunuza birebir rakibi markaj etmesi için özel vermeseniz bile mevkisini terk etmeye meyillidir.
Ama yine de bu sorunun cevabını tam olarak buradan veremeyiz. Tamamen takımınızın taktiği ve oyuncu yetenekleri ile alakalı bir durumdur.
Rakibin en etkili oyuncusunu adam adama marke etmek ezbere bilinen en temel önlemdir. ANCAK!
Defansif oyuncumuzdan daha hızlı ve daha çevik olan oyuncuya hiçbir zaman sıkı markaj yapmayın |
Marke etmeyi düşündüğünüz oyuncu teknik (özel yetenek, ilk kontrol, teknik) ve sizin oyuncunuzdan daha hızlı ve çevik ise (hız, hızlanma, çeviklik)? Bu oyuncuyu adam adama marke etmeyin. Çünkü sizin oyuncunuzu çalım atarak hemen ekarte edecek ve terkettiğiniz defans bölgesinde oluşan boşlukta ya şut yada pas atıp golle sonuçlanabilecek tehlikeler yaratacaktır. Defans bölgesinin uzağında bırakın serbest kalsın üzerinize gelsin. Gol atacağı noktada bu oyuncudan topu kapmaya çalışmak bizim yararımıza olacaktır. Zaten topla uzun bir alan kateden futbolcu iyi bir şut çıkaramaz (Tabi Cristiano Ronaldo gibileri hariç☻) Bu tip oyuncular için top kapma işi çok teknikse hafif normalse normal yapın ki tekniğini kullandırtmayın. Sert yaptığınızda defansif oyuncumuz hemen hamle yapacak ve çalımı yiyecektir. Hafif seçeneğinde oyuncu hamle için hemen atlamayacak, takibini sürdürecek ve en doğru anı bekleyecektir.
Defansif oyuncunuz en az rakibi kadar hızlı ise, adam adama markaj verip rakibinizi sahadan silebilirsiniz. |
Bu sayede rakibin gol silahını sahadan silebilirsiniz. Defansif oyuncunuz en az rakibiniz kadar hızlı ise (hız, hızlanma, çeviklik) sizden kolay kolay kurtulamayacaktır. Bu tip oyuncular genelde kafa golleri atarlar. Boy kıyaslamasına dikkat edin. Kısa oyuncu vermeyin birebir marke ediyor olsa bile kafa golü yiyebilirsiniz. Uzun oyuncu teknik olamayacağından ötürü topa sert hamle yapın ve topu hemen kazanın.
Defans bölgesine fazladan bir oyuncu ekleyin. (defansif ortasaha olur, defans ortası olur) Fazladan eklediğiniz oyuncuyu bu (komple forvet) e adam adama markaj verin. Geride kalan 2 adet defansınız yine devam.
Uzun kafacıya Kesici görevinde bir defansı verin. Kafa topu indiremesin. Diğer defansınıza da sigorta görevi verin offside taktiğini de kapatın. Uzun indirse bile daha geride duran sigorta süpürecektir.
Faydalı olması dileğiyle. Eksik gedikleri yorumlara yazınız lütfen.
Harika
YanıtlaSilTeşekkürler Hocam!
YanıtlaSilNe demek alkışlarla yaşıyorum
SilAbı mükemmelsin, keşke devam etseydin
YanıtlaSil